El passat dia 2 de desembre es va batejar la plaça del Museu Casteller de Catalunya amb el nom de Plaça Pere Català Roca. L’acte comptar amb presència institucional i també amb familiars de´n Pere Català Roca. Per concloure l’acte els Xiquets de Valls van aixecar dos pilars.

Pere Català Roca (Valls, 1923 – Barcelona, 2009) va ser un fotògraf i historiador català, fill de Pere Català i Pic i germà de Francesc Català Roca. Va ser un estudiós del món casteller i també autor d’obres sobre la catalanitat de Colom. Va ser un dels principals ideòlegs i impulsors del Museu Casteller de Catalunya. La idea sorgeix en el marc del Congrés de Cultura Catalana de 1977 i sobretot en el Congrés de Cultura popular i tradicional del 1982.

Va obtenir el Premi Ciutat de Barcelona de fotografia el 1957. Estudià els castells catalans, sobre els quals va dirigir la monumental obra de referència «Els castells catalans» (1966) i va reunir una important documentació fotogràfica. Els castellers van ser un altre tema de la seva fotografia. Va col·laborar sovint amb l’Institut d’Estudis Vallencs i va promoure les relacions culturals ambl’Alguer impulsant el 1960 el retrobament entre la ciutat sardo-catalana i la resta de les terres de parla catalana. Poc després de morir va rebre a títol pòstum la Medalla d’Honor de Barcelona.