RITUAL DE
L´ACTUACIÓ

ELS CASTELLS ES FAN A PLAÇA

Les actuacions estan envoltades per un seguit de rituals que responen a unes normes tradicionals i que n’aporten solemnitat. Es desenvolupen a les places dels pobles i ciutats, sovint davant de l’ajuntament, com a lloc simbòlic, i en dates assenyalades al calendari casteller, que coincideix amb les festivitats de cada localitat o amb celebracions creades per les mateixes colles. La música de les gralles i dels timbals acompanyen les actuacions amb melodies que indiquen en quin moment del seu desenvolupament està el castell.

PARTS DE L’ACTUACIÓ CASTELLERA

Una actuació castellera consta de l’entrada de les colles a plaça, l’exhibició pròpiament dita, i el comiat. L’entrada a la plaça al ritme de les gralles i els timbals és acompanyada en alguns indrets amb un pilar caminant de cada colla.

Pel que fa a l’actuació pròpiament dita, hi ha diferents models d’organització de les rondes o torns de cada colla. Històricament les exhibicions amb més d’un grup començaven amb castells simultanis a l’hora anunciada. Recentment s’ha retrobat aquesta modalitat en algunes places. Però en el primer concurs a Barcelona de 1902 es fixà el precedent de l’actuació en solitari de cada colla, ara la modalitat més estesa.

L’objectiu de cada colla és assolir tres castells i com a darrera construcció un pilar. Per aconseguir-los disposa, en funció del sistema d’actuació adoptat, de quatre a sis rondes. Els sistemes acostumen a denominar-se pel gentilici del lloc on es va estrenar o bé adoptar: rondes vallenques, rondes clàssiques o vendrellenques, rondes tarragonines o rondes vilafranquines.

Després del pilar de la darrera ronda de cada colla, la part final pot ser un pilar al balcó, que permet que la canalla accedeixi a la balconada de l’ajuntament; un altre de comiat d’alçada inferior; o directament un toc de vermut per les gralles.

INDUMENTÀRIA CASTELLERA

La vestimenta tradicional del casteller està formada per la camisa amb el color i l’escut identificador de la colla, els pantalons blancs que és resistent a les estrebades, una faixa de protecció lumbar i el mocador.

LES PROPERES ACTUACIONS

Consulta les properes actuacions castelleres a la web de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya www.cccc.cat

El Museu

VIU UNA EXPERIÈNCIA ÚNICA

Per a la teva comoditat, properament podràs comprar les entrades del museu de manera online.

COMPRA D´ENTRADES
UNESCO